Rio Rio de Janeirooooo! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu Rio Rio de Janeirooooo! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu

Rio Rio de Janeirooooo!

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska & Arjan

15 Mei 2008 | Brazilië, Rio de Janeiro

Het is voor mijn doen alweer een tijdje geleden, maar hier dan een verslag van het 2e deel van de reis.

Na de schitterende watervallen hebben we even meer dan genoeg water gehoord en gezien en gaan we op weg naar Curitiba. Als hoofdstad van de Zuid-Braziliaanse provincie Paraná wordt deze stad de 'Groene Metropool' genoemd en schijnt het de schoonste stad van Brazilië te zijn. Onderweg stoppen we alleen voor de plaspauze en de lunch.
Echter ergens halverwege hoorden we een keiharde knal: we bleken een klapband te hebben!
's avonds hebben we gezamenlijk gegeten in Curitiba, bij een 'churrascaria', waar je een buffet hebt en waar men vervolgens langs je tafel komt met hele spiezen gegrild vlees. Ik moet haast wel enkele kilos zijn aangekomen!

De volgende ochtend hebben we een treinrit gemaakt vanuit Curitiba naar Morretes.
Met veel herrie en een langzaam tempo hebben we zon 3 uur in de trein gezeten en zijn we nadat we de buitenwijken van de stad voorbij zijn door een mooi landschap gekomen met woud, watervallen en mooie uitzichten op bergen. Tot slot gaan we over Devils peak,een brug over een behoorlijke diepte.
Verder hebben we Paranagua bekeken, een leuk koloniaal stadje aan een groot meer.
In Morretes zelf hebben we heerlijk van de zon genoten (eindelijk!) op een terrasje en heb ikzelf nog lekker door t stadje gestruind. Terug met de bus naar Curitiba. Geen zin meer in de stadstour, dus halverwege de bus uit gegaan, en lopend verder. Eerst in t park (en inderdaad, er staan overal rijen met 5 verschillende kleuren afvalbakken in het kader van de recycling. Verder lopen er diverse mensen met handkarren om plastic, blik en papier te verzamelen, waarvoor zij betaald krijgen en de stad schoon blijft)en daarna lekker winkeltjes kijken en terrasje pakken. s avonds met ons eigen groepje wat wezen eten in een klein lokaal tentje (met alleen portugese kaarten en geen engelstalige bediening. Wat zou er op mijn bord liggen. haha) Erg gezellig en lekker gegeten.

Hierna wederom een volle dag in de bus.
En die volle dag werd een hele volle dag, want nadat we bijna 2 uur in de file hebben gestaan (KREUN! Alleen voor een klein stukje wegwerkzaamheden) kregen we ook nog eens een politiecontrole die bijna een uur duurde, dus uiteindelijk kwamen we pas om 23.00 uur aan in Paraty.
Erg jammer, want het is een superleuk stadje en er was een festival gaande.
Toch nog wat wezen drinken, eerst in Che's bar (even terug in cubasferen) en daarna nog bij t podium heerlijke caiparinhas gedronken.

Helaas, als we wakker worden is het wederom bewolkt. Gelukkig is het niet koud, want we gaan met een schoener de baai in. Eerst lekker rondgestruind in t stadje, een koloniaal vissersplaatsje. Heerlijk om rond te wandelen door de met keitjes geplaveide straatjes (loopt niet echt handig, ziet er wel leuk uit), tussen de witte koloniale huizen met alle kozijnen in diverse kleuren geschilderd.
Leuke winkeltjes, restaurantjes, terrasjes etc.
Er werden ook nog filmopnames gemaakt voor een film die zich rond 1900 afspeelt. Leuk om dat gebeuren te zien. In de haven volop leven, vis komt in kratten binnen, wordt aangeleverd, verkocht en schoongemaakt, overal zijn mensen druk bezig. Aan het eind van de haven stappen we op een schoener en gaan we een stuk varen langs mooie strandjes en vele eilanden. Als dan zelfs de zon nog doorbreekt en ik ook nog eens kan zwemmen/ snorkelen kan deze dag voor mij niet meer stuk :-)
Eenmaal terug in Paraty zelf nog naar t fort gelopen en door de stad gestruind. s avonds nog even naar t festival en de markt geweest, maar de moeheid won t van de gezelligheid....

En wederom een dag in de bus! Deze keer 'maar' 5 uurtjes en dan zijn we in Rio! Helaas is de zon alweer vertrokken en lopen we dus over een redelijk leeg copacabana strand! Geen geflaneer en geen overvol strand :-(
Dan maar terug om te tutten, want we gaan met een groepje naar een leuke club in Rio. Hier hebben we ook gegeten, gelukkig maar want binnen de kortste keren stond er een flinke rij buiten! Leuke tent, 3 verdiepingen, heel leuk ingericht en er spelen een aantal sambabandjes en een dj. Prima vermaakt!

Zondag geen zin in t groepsgebeuren en bij gebrek aan zon ook geen stranddag.
Dus met behulp van de vertrouwde Lonely Planet zelf ons plan getrokken en de andere 4 meiden uit bed getrokken om ons gezelschap te houden. Met zijn 6en op pad. Eerst ergens in een lokaal tentje ontbeten, daarna met de metro naar de wijk Santa Teresa, wat eerst het centrum van Rio was. Hier zijn we op een bondo gestapt, een klein open trammetje wat door een aantal wijken rijdt. Staat ook wel bekend als enigszins gevaarlijk ivm overvallen. Deze wijk ligt namelijk tussen 2 sloppenwijken. In Brazilie 'falaffels' genoemd. Het zijn eigenlijk kleine stadjes binnen de stad. Tegen een berghelling staan alle huisjes, tegen en op elkaar gebouwd. Er zijn wel diverse voorzieningen aanwezig en er gaat een bus heen. Niet te vergelijken met de sloppenwijken / krottenwijken die ik bijv. in Afrika heb gezien.
De trammetjes zijn open dus mensen kunnen er snel in en weer af springen.
Maar daar hebben we gelukkig niet mee te maken gehad.
Al met al een erg leuke ervaring. Daarna weer met de metro terug en met zijn 4en een lokale bus gepakt naar de suikerbroodberg. Een behulpzame man bij de bushalte probeerde ons van alles te vertellen, maar helaas, aan dat portugees in een rap tempo is echt geen touw vast te knopen! Het weer trok lekker bij, dus we zaten in de zon in de kabelbaan naar boven. Er is een tussenstop en dan gaat de volgende cabine naar de top. Het uitzicht is echt supermooi! Je kijkt over heel Rio uit, inclusief het welbekende christusbeeld.
Arjan en ik zijn gebleven tot na zonsondergang, dan zie je Rio bij night, een en al lichtjes. Heel gaaf!
's avonds afscheidsetentje met de hele groep.

Maandagochtend naar de Corcovadoberg, waar bovenop het Christusbeeld staat. Het beeld is zo'n 28 meter breed en ooit in delen per treintje omhoog vervoerd. Behalve dat je er struikelt over de busladingen japanners met cameras is het uitzicht vanaf de andere kant van Rio ook erg mooi en hadden we gelukkig helder weer.
Daarna zijn we door het Tijca woud gereden en gestopt bij een watervalletje.
Eenmaal beneden is de zon alweer bijna vertrokken en na een half uurtje liggen op t strand gaan we dan ook samen weg en lopen we de copacabana boulevard af naar Ipanema beach. Mooi strand, veel surfers en mooie rotsen vanaf waar je de surfers goed kan zien vechten met de golven.
Via de winkelstraat teruggelopen naar t hotel. Bleek de rest net vertrokken naar Ipanema, dus met de taxi weer terug om met zijn 6en de vakantie af te sluiten in een gezellig restaurantje!
De laatste dag bestaat uit de busreis naar Sao Paulo (wederom een klapband opgelopen)en de vlucht terug naar Nederland, op naar t mooie weer!

• 15 Mei 2008 - 20:53

Pa:

Nu al?? Je bent al een paar dagen thuis.Over het weer zullen we het niet hebben,temeer dat het nu hier ook omslaat,schrale troost ,maar toch.Ik heb begrepen dat, ondanks deze vreemde en door jou nooit meer reizen op deze manier,de vakantie wel leuk is geweest.En daar ben ik dus ook blij om.
    Aankomend weekend ga ik me weer voor je in het zweet werken in je nieuwe huisje.Peet en ik gaan dan schilderen enzo.Tot dan,en tja....sterkte en welkom terug in het weer saaie( ? ) dagelijkse leven in ons kleine kikkerlandje.
    Tot zaterdag
    Pa

• 15 Mei 2008 - 21:11

Sierou:

Nou, dat bruine kleurtje halen we dan morgen wel op!

liefs!