Vrijwilligerswerk, draag je ook een steentje bij? - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk, draag je ook een steentje bij? - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk, draag je ook een steentje bij?

Door: Arjan & Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska & Arjan

06 Mei 2010 | Guatemala, Antigua

Hallo allemaal!
Zoals jullie mogelijk al weten hadden we het voornemen tijdens onze wereldreis ook een maand vrijwilligerswerk te gaan doen. Inmiddels zijn we hier sinds 2 weken mee bezig in en rondom Antigua, Guatemala. In dit blog een korte omschrijving van het werk dat we doen, de organisaties waarvoor we werkzaam zijn en enkele bijbehorende foto`s. Hoewel we jullie met de kerst al gevraagd hebben een bijdrage te leveren aan de stichting Surflandria in Suriname, met een fantastische opbrengst van € 450, willen we ook deze projecten onder je aandacht brengen. Mocht je onze projecten willen steunen, stuur ons dan even een berichtje zodat we ons rekeningnummer kunnen doorgeven. Wij zullen dit geld dan 50/50 verdelen tussen de twee organisaties. Heb je een voorkeur voor 1 van de organisaties, wil je eerst meer informatie, of wil je dat je bijdrage aan specifieke middelen besteed wordt (zoals bijvoorbeeld kleding of voedsel voor het ziekenhuis) geef dit dan even per mail aan ons door. Alvast hartelijk dank en vergeet niet dat alle beetjes helpen!
Liefs, Arjan & Mariska

Mariska werkt in Obras Sociales Del Santo Hermano Pedro, een ziekenhuis in Antigua. Het ziekenhuis is in 1985 opgezet om de armste bevolking rond Antigua een goede gezondheidszorg te kunnen bieden tegen lage kosten. Het ziekenhuis is in de afgelopen 25 jaar uitgegroeid tot een bekende instelling, waarbij mensen inmiddels vanuit het hele land komen en soms 5 à 6 uur reizen om een consult in het ziekenhuis te hebben. Hoewel de artsen pas om 8 uur beginnen `s ochtends is het zeer gebruikelijk dat de wachtkamer al tegen 6 uur volledig gevuld is. Eens per maand komt er een team chirurgen vanuit andere werelddelen om bepaalde operaties te verrichten. De chirurgen doen dit op vrijwillige basis en nemen hun eigen instrumenten mee om de ingrepen uit te voeren. Naast de normale consulten en kleine operaties is er een deel van het ziekenhuis bestemd voor de permanente opvang van gehandicapten in alle leeftijden. Dit is de plek waar Mariska aan het werk is (en ook aan het werk was 11 jaar geleden). Zij werkt momenteel bij de gehandicapte kinderen/jongeren van 0-12 en 12-35 jaar. Een groot deel van de kinderen verblijft hier permanent: zij hebben geen familie meer, zijn verstoten door de familie of de familie heeft simpelweg geen geld om naar het ziekenhuis te komen. Naast de opvang van gehandicapten zijn er nog een aantal nevenlocaties voor revalidatie, afkickcentrum voor drugs en drank, een familiehuis en een kinderopvang voor het personeel. Het verplegend personeel heeft net genoeg tijd om de noodzakelijke zorg te kunnen geven aan de patiënten en voor alle overige zorg en aandacht is het ziekenhuis afhankelijk van de hulp van vrijwilligers. Er is voor het grootste gedeelte van deze groep vaste bewoners geen dagopvang of aangepast onderwijs, dus door de aanwezigheid van vrijwilligers krijgen de bewoners de kans om te spelen, activiteiten te ondernemen, buiten te komen of gewoon even vastgehouden en geknuffeld te worden. De staat draagt voor 25 % bij in alle kosten, alle overige kosten moeten worden betaald uit donaties en giften van particulieren, organisaties en vrijwillige bijdragen van familie of ouders van de patiënten. En nog steeds zijn er lange wachtlijsten. Voor meer informatie zie: http://www.obrashermanopedro.org/

Arjan werkt voor de ConstruCasa organisatie. Deze organisatie bouwt huizen voor arme gezinnen in Guatemala. Deze gezinnen (meestal 6 of meer personen) wonen over het algemeen in houten hutjes met golfplaten daken op de gewone aardegrond. Zeker in het regen seizoen is dit geen pretje en ook niet bevorderlijk voor de gezondheid. In samenwerking met verschillende sociale organisaties wordt er bepaald welke gezinnen in aanmerking komen voor hulp en wordt een definitief plan opgesteld. Eén van de eisen is dat een gezin (vaak bestaande uit minimaal 6 personen) niet meer dan 1800 quetzales per maand verdient (+/- € 170). Daarnaast wordt er met het gezin afgesproken dat zij voor een periode van 4 jaar de eigendomsakte van de grond afstaan aan de organisatie. In deze periode dient het gezin 25% van de totale bouwkosten ($ 3500) terug te betalen. Als dit voldaan is wordt het eigendom terug gekeerd. Daarnaast moet het gezin zorgen voor het bouwrijp maken van de grond en moet minimaal 1 gezinslid meewerken aan de bouw. Aan de bouw werken verder 1 aannemer, 2 bouwvakkers en 1 à 2 vrijwilligers. De vrijwilligers helpen met allerlei werkzaamheden tijdens de bouw. Arjan is hier nu 1 van. Per huis staan er 2 weken voor de bouw. Als eerste project helpt Arjan mee aan het bouwen van een schooltje in Alotenango, een klein dorpje op zo`n 20 minuten vanaf Antigua. Dit als uitzondering, want Constru Casa bouwt in principe alleen huizen tenzij er, zoals in dit geval, echt geen andere middelen zijn en de nood erg hoog is. Daarna zal hij meehelpen aan het bouwen van een huis voor een familie. Voor meer informatie zie: http://www.construcasa.org