Over de top in Miami en over de kop in Orlando - Reisverslag uit Miami, Verenigde Staten van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu Over de top in Miami en over de kop in Orlando - Reisverslag uit Miami, Verenigde Staten van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu

Over de top in Miami en over de kop in Orlando

Door: Arjan & Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska & Arjan

18 Juni 2010 | Verenigde Staten, Miami

Hallo allemaal! Zoals jullie in ons vorig verslag hebben kunnen lezen hebben we de knoop doorgehakt om onze laatste week in Florida door te brengen. Een keuze waarvan we geen spijt hebben. We hebben een hele gezellige week gehad. Wel is het een behoorlijk contrast met de meeste landen die we de afgelopen maanden bezocht hebben. Inmiddels zijn we weer op Nederlandse bodem, dus bij deze ons laatste reisverslag van de geweldige reis om de wereld die wij hebben gemaakt in de afgelopen 11 maanden. Hopelijk tot gauw! Liefs, Arjan en Mariska

11 juni, Managua (Nicaragua) – Miami (VS) – Delray Beach
Om half 5 gaat de wekker en even later zitten we half slapend in de taxi. Zo ook de chauffeur want er kan geen woord vanaf. Als we ook nog eens zelf moeten gaan wisselen omdat hij geen wisselgeld heeft zijn we er wel weer klaar mee. Gelukkig zijn de mensen bij het inchecken een stuk vriendelijker en levert het extra pakket (de hangmatten) geen problemen op. Nog eens een paar uur later landen we op Miami. Na onze horloges goed gezet te hebben nemen we en shuttlebus naar de autoverhuur. Dat is hier echt allemal prima geregeld. Echter zijn we zo’n 20 minuten te vroeg en moeten we of een dag bij betalen (voor 20 minuten!) of gewoon even wachten, wat we dan ook doen. Dan kunnen we toch echt vertrekken. Onze auto bevalt prima, ook al hebben we de allergoedkoopste genomen. De airco blijkt geen overbodige luxe want het is goed warm. Onderweg stoppen we nog even voor een snelle lunch: Alhoewel de Mac Drive ons te ver gaat, eten we wel ongezond bij de Mac. Ruim 1,5 uur later zijn we, na even zoeken, bij het kantoor waar Alek en Anna werken. We melden ons bij de receptie, en krijgen een warm onthaal. We worden meteen aan allerlei mensen voorgesteld en dan is het ook voor hen tijd om naar huis te gaan. Huis is in dit geval Delary Beach, een plaats op zo’n 50 minuten van Miami af.De mannen gaan nog ergens een partijtje voetballen. Anna zorgt voor het eten en na het eten maken we ons klaar voor een gezellige avond met de vriendengroep van hen in een ierse pub in Boca Raton waar ook een live band optreedt. De muziek is goed, de drank lekker en de mensen gezellig, kortom een zeer geslaagde avond / nacht.

12 juni, Delray Beach- Miami – Key Largo
Na de benodigde uurtjes slaap komen we allemaal langzaam op gang. Aan het eind van de middag zijn we klaar op om pad te gaan. Eerst rijden we nog langs een vriend die extra snorkelspullen heeft en daar kijken we meteen de eerste helft van een van de voetbalwedstrijden. Vervolgens rijden we naar Miami southbeach waar we na lang zoeken een parkeerplek vinden. Na een lekkere pizza lopen we door de gezellige straatjes, over het strand en de boulevard. Dan moeten we terug om de auto te halen en we vinden een prachtplek om te parkeren aan de boulevard. Onder een van de stranddouches frissen we ons op en in een toilet kleden we ons om: klaar om te stappen. We vinden een gezellige bar bij een hotel/zwembad met live muziek. Leuk om mensen te kijken, te dansen en gzellig te kletsen. De cuba libres smaken goed en niet helemaal nuchter meer lopen we naar een bekende nachtclub waar we volgens zeggen gratis naar binnen konden. De bandjes blijken echter alleen maar te helpen om niet in de rij te hoeven staan en gezien het tijdstip dat we morgen op moeten slaan we dit toch maar over. Tot slot belanden we nog in een pub waar we nog een drankje doen en tafelvoetballen. Gelukkig is Arjan nog lekker nuchter en brengt hij ons veilig naar een motel op weg naar Key largo waar we morgen zullen duiken. We boeken 1 kamer voor 2 personen waar 2 grote bedden staan en we zonder problemen met zijn 4en kunnen slapen.

13 juni, Key Largo – Delray Beach
Na een zeer korte nacht gaat de wekker. We zijn wel uit bed maar nog niet wakker. Gelukkig is er koffie en ontbijt. We rijden nog een klein stukje en dan zijn we op Key Largo waar we een boot huren en 4 duiktanks. Met behulp van de navigatie en de kaart komen we, na een moeizame start waar de boot bijna op de steiger geparkeerd werd, en een mooi tochtje langs de mangrove en over zee bij het rif waar we willen duiken. Aan een willekeurige boei leggen we de boot vast en maken Anna en Alek zich klaar voor de eerste duik. Zij hebben hun eigen duikspullen en alhoewel niet gezellig gaan we in 2en duiken zodat wij hun spullen ook kunnen gebruiken. Dit scheelt enorm veel geld. Stom genoeg hebben we de extra duikbrillen in de auto laten liggen (tja we zeiden het al: nog niet helemaal wakker) en kunnen wij niet snorkelen als Anna en Alek hun duik doen. Dan nog maar even lekker genieten van de zon en de zee. Ook niet verkeerd. Na een ruim uur komen ze bovenwater en is het onze beurt. Het water is superhelder en al snel ziern we een schildpad, een hele grote pufferfish en een voor ons bekende grote zilvervis van zo’n 1,5 meter. Duidelijk wordt wel dat wij nog niet veel ervaring hebben om zelf op kompas te zwemmen (normaal zwemmen we achter de divemaster aan), maar het water is zo ondiep dat we af en toe omhoog kunnen om ons te orienteren. Helaas neemt de stroming enorm toe en moeten we tegen de stroom in terug zwemmen, wat erg veel moeite kost. Moe maar voldaan komen we boven en varen we snel terug want we zijn al een uur later dan gepland. (hadden de boot een halve dag) Eigenlijk zijn we ook over het extra uur heen, maar de verhuurders zijn gezellige amerikanen en ze brengen ons alleen het ene uur extra in rekening. Daarna gaan we nog even lekker relaxen op een strandje voor we de terugweg naar Delray beach beginnen.

14 juni, Delray Beach – Fort Lauderdale
Vandaag moeten Anna en Alek gewoon weer aan het werk, terwijl wij de ochtend rustig aan doen en uiteraard vroeg op zijn om (in onze pyjamas) achter de laptop te zitten voorzien van een kop koffie ipv een biertje om de eerste wedstrijd van het Nederlands elftal te bekijken. Hoewel de eerste helft slaapverwekkend is, gaat de 2e beter en zijn de eerste punten binnen. Hoera! Met de lunch komen Anna en Alek thuis en na gezellig met elkaar gelunched te hebben vertrekken wij naar Fort Lauderdale. Deze plaats wordt ook wel het Venetie van Amerika genoemd. We nemen dan ook een watertaxi die ons langs de meest exclusieve huizen voert. Het gaat echt om belachelijk hoge bedragen en veel mensen weten volgens ons van gekkigheid niet wat ze met hun geld moeten doen. Palmbomen van 10.000 dollar per stuk, grote jachten etc. Wel heel erg tegenstrijdig met de armoede en eenvoudigheid waarmee we de afgelopen maanden voornamelijk te maken hebben gehad. Aan de boulevard stappen we uit en nemen we eerst een lekkere cocktail en wat te happen op een terras. De cocktails worden geserveer in glazen die meer van een soepkom weghebben, niet normaal zo groot! (maar wel lekker) Daarna lopen we nog even over het mooie strand, maar algauw hangt die ene donkere wolk boven het strand en barst er een plensbui los. Gelukkig is deze maar van korte duur en als we eenmaal in de watertaxi terug zitten is het al snel weer droog. ‘S Avonds gaan Arjan en Alek nog even tennissen terwijl Anna en Mariska nog een winkelcentrum ingaan.

15 juni, Delray Beach – Orlando – Delray Beach
Vanochtend gaat de wekker vroeg. We hebben ruim 3 uur in de auto voor de boeg op weg naar Orlando. Na een ontbijtje onderweg arriveren we bij de Universal studios, waar we naar “islands of advetures” gaan. Moeilijk hoor, een keuze te maken, er zijn zoveel adventuresparken hier! De hele dag vermaken we ons hier uitstekens in attracties als Spiderman, tower of fear, gigantische achtbanen (vooral helemaal voorin zitten geeft een extra addrenaline kick) wildwaterbanen en lopen we door Jurrasic parc en een oosters geheel. We hebben zelfs het voorrecht een voorproefje te krijgen van de nieuwe Harry Potter attractie, die officieel pas deze vrijdag geopend wordt. Heel Hogwarts en Hogsmaede is nagemaakt, met alle special effects als de pratende schilderijen en zelfs Dumbledore en Harry en zijn vrienden zijn door de effects aanwezig. Het is heel mooi gedaan. We eindigen de dag in een van de restaurantjes bij het park, waar het eten erg lekker is, maar de airco het voor een drijfnatte Mariska wel erg koud maakt. (Tja, wie is er dan ook zo eigenwijs om tegen sluitingstijd s avonds nog in een wildwaterbaan te gaan waarvan vooraf al duidelijk is dat je doorweekt gaat worden....) We besluiten gewoon terug te rijden naar Delray beach en vallen moe en voldaan in slaap.

16 juni, Delray Beach
Nadat we vanochtend even wat uurtjes slaap hebben ingehaald vertrekken we na de lunch naar een van de grote outletshoppingmalls! Zoals Alek en Anna al voorspellen: we hebben tijd te kort, zeker als je dan ook nog eens eerst naar de kapper gaat. Echt bizar om dan al die Amerikanen met winkelwagens vol rond te zien lopen. Het ergst zijn nog de karretjes waar de vrouwen dan ook nog eens bovenop gaan zitten om zich te laten duwen! Met een aardig aantal plastic zakjes (maar dit hadden er best meer mogen zijn) gaan we na sluitingstijd weer terug naar ‘huis’.

17 juni, Delray Beach – Miami – Delray Beach
Onze laatste dag voor we naar huis vliegen. We staan op tijd op en rijden eerst naar Key Biscayne om het strand daar te bekijken. Het strand waar we voor gingen kunnen we niet vinden, maar ach strand is strand en we liggen hier prima met een mooie vuurtoren, duinen en afgezette schildpadnesten om ons heen. Het is goed bakken in de zon en het water voelt ook aan als een warm bad. Niks mis mee. Na een lekkere koude douche (heel soms zijn ze ook lekker, de koude douches) rijden we naar Miami waar we aan de boulevard nog heerlijk lunchen (ook hier smaken de happy hour cocktails goed) en daarna een heel stuk over het strand lopen en terug over de boulevard. Op de afgesproken tijd zijn we weer terug in Delray beach waar we Anna en Alek meenemen uit eten als dank. We belanden bij een buffetrestaurant met heerlijke sushi. (en vele andere lekkere dingen) Daarna moet Alek helaas nog naar zijn werk en lat Anna ons nog het centrum van Delray beach zien. Nog een drankje en spelletjes voor het naar bed gaan en ook nog een hapje overheerlijk ijs, meegenomen door de huisgenoot die in een ijssalon werkt.

18 juni, Delray Beach – Miami (Amerika) – Londen (Engeland)
Voor de allerlaatste keer deze reis pakken we onze rugzakken in. De oude spullen blijven achter, de nieuwe gaan in de tas. Als alles gepakt en opgeruimd is nemen we nog een duik in het zwembad bij het appartementencomplex. Heerlijk, maar van zeer korte duur want na een kleine 20 minuten breekt het noodweer los: de lucht ziet pikzwart en overal om ons heen bliksemflitsen en gedonder. Dan maar onder de douche en na een laatste lunch met Alek en Anna is de tijd van afscheid nemen aangebroken. Boehoe!!!!! Op tijd leveren we de huurauto weer in en checken we in voor de vlucht naar Londen en daarna de vlucht naar Amsterdam. We hebben nog een gelukje want naast onze 2 rugzakken hebben we ook de hangmatten als incheckitem en blijkbaar mag je maar 1 item per persoon inchecken bij British airways en zou ons dat 60 euro extra moeten kosten. Gelukkig is de medewerkster in een goed humeur en rekent ze ons niks extra. Bovendien kan ze de bagage doorlabelen naar Amsterdam en lopen we ook geen risico in Londen alsnog te moeten betalen. Prima geregeld, dankuwel! De rest van de tijd hangen we een beetje rond op het vliegveld, waar niet heel veel te beleven is. Raamplaatsen waren niet beschikbaar dus dat betekent 2 stoelen in het gangpad. Deze keer eigenlijk zo goed als niet kunnen slapen en ons maar geamuseerd met filmpjes kijken.