Tango in Buenos Aires en kerst in Uruguay - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu Tango in Buenos Aires en kerst in Uruguay - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu

Tango in Buenos Aires en kerst in Uruguay

Door: Arjan & Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska & Arjan

27 December 2009 | Uruguay, Montevideo

Hallo allemaal,

Het is alweer 2010! Allemaal nog een gezond en gelukkig nieuwjaar gewenst en bedankt voor jullie kerst en nieuwjaarswensen. Ook een bedankje voor jullie donaties voor Surflandria. Via de website kunnen we niet zien wie, maar wel wat er gedoneerd is, en dat is tot nu toe 172,50 euro (hier zijn de administratiekosten al vanaf) dus dat is een mooie start! Inmiddels zijn wij over de helft van onze reis en komen we dit jaar alweer terug. Wat is de tijd snel gegaan en wat hebben we al veel mooie en bijzondere dingen gezien, gedaan en beleefd. We lopen nog wat reisverslagen achter, inmiddels zijn we namelijk al in Frans Guyana, maar bij deze het verslag over de laatste week in Argentinie en onze kerst in Uruguay. Tot de volgende keer! Liefs, Arjan & Mariska

21 december 2009, Ushuaia – Buenos Aires
De ochtend gebruiken we om onze spullen te heroroganiseren en te ontbijten. Na het ontbijt nemen we een taxi naar het vliegveld van Ushuaia. Alles loopt soepel en al snel zijn we in de lucht op weg naar Buenos Aires (BA). Vanuit de lucht hebben we een mooi zicht op de kustlijn en zien we heel duidelijk Puerto Madryn liggen. De 3 zoutmeren vallen wel op vanuit de lucht! Enkele uren later landen we op Buenos Aires. We houden de eerste de beste taxi aan en dit blijkt een goede zet. De chauffeur is onwijs vriendelijk en vertelt ons onderweg van alles over BA en de bezienswaardigheden. Tevens is het een mooie dag dus kunnen we vanuit de taxi vast eea zien van BA. Hij zet ons keurig voor de deur af van het appartement wat we gehuurd hebben voor deze week. Ook daar staat de eigenaar op ons te wachten. Dit is wel een beetje een sukkel, maar dat hadden we al geconcludeerd uit het moeizame emailverkeer. Maar het appartementje is nieuw en het zwembadje en de jacuzzi op het dak zien er goed uit. De rest van de middag zoeken we een supermarkt op en slaan wat nodige spulletjes in en koken we lekker zelf. Tot grote vreugde van Maris is ’s avonds Grey’s Anatomy te zien op de tv en nestelt ze zich lekker voor de tv.

22 december, Buenos Aires
’s Ochtends komen we lekker rustig op gang, lekker zelf ontbijtje maken en een paar bakjes koffie drinken. Opvallend is dat dit appartementencomplex vrij luxe is maar dat er meteen naast het gebouw op een omheind bouwterrein stapels afval liggen en een paar krotjes staan. De mensen die hier wonen houden zich bezig met het sorteren van de afval om hier nog wat geld aan te verdienen. Plastic, blikjes, textiel en oud papier doen het goed. Zo dichtbij is de enorme tegenstelling tussen arm en rijk te zien, wat behoorlijk schrijnend is. Daarna lopen we vanuit het appartement naar de ernaast gelegen wijk San Telmo, die bekend staat om de Tango optredens op straat. Het weer is erg lekker en na wat rond gestruind te hebben ploffen we neer op het terras. Onder het genot van een drankje kijken we naar de Tango voorstellingen die op het Plaza Dorrego gegeven worden. Tussendoor zoeken we even een rustige plek op om de opa van Maris voor zijn verjaardag te bellen. Op de terugweg naar het appartement passeren we een kapper, waar we even informeren of we geknipt kunnen worden. Hoewel de zaak al aan het sluiten was, wil men ons nog wel onder handen nemen. Lekker om weer de lange haren uit het gezicht te hebben. Later op de avond lopen we terug naar het plein en eten we een heerlijk stukje vlees/ravioli en drinken we een goed wijntje.

23 december, Buenos Aires
Na het ontbijt besluiten we vandaag te gebruiken om het Microcentro van de stad te verkennen. We maken gebruik van de metro, er is een halte voor de deur en het is ontzettend goedkoop, zo’n 10 cent per ritje. Al snel zijn we in het Microcentro. We beginnen op Plaza de Mayo en bekijken het Casa Rosada, het presidentiele paleis met het beroemde balkon waar Evita in de jaren 40 het volk toesprak. Al snel daarna belanden we in de winkelstraten (oa Florida en Corrientes) en kunnen het niet laten ook lekker de winkeltjes langs te struinen en onze zomerkleding aan te vullen. Al snel is het ons duidelijk dat je in Buenos Aires goed en goedkoop kunt shoppen, één nadeel, je moet het ook allemaal weer met je meedragen tijdens de rest van de reis... Na al dat winkelen nemen we de metro terug en eten ‘thuis’.

24 december, Buenos Aires
Al vroeg in de ochtend worden we gewekt door een flinke onweersbui die over de stad trekt. Het regent stevig en we draaien ons nog even lekker om in ons warme, droge bedje. Wat later op de ochtend bellen we via skype met het thuisfront. Erg leuk om weer eens een tijdje te kunnen kletsen met de familie. Gelukkig klaart het rond het middaguur redelijk op en we pakken wederom de metro, maar nu naar Palermo Viejo. Een hippe wijk met trendy boutiques, cafeetjes en restaurants. Veel van de kleding zaken zijn een soort van marktjes waar verschillende jonge mensen (waarschijnlijk jonge modeontwerpers) hun kleding proberen te verkopen en je de meest interessante creaties ziet. Na wat rondgewandeld te hebben in deze wijk nemen we drankje op het terras. Vervolgens gaan we met de metro weer terug om ons op te maken voor het speciale kerstavond dinner. Kerstavond is, in tegenstelling tot Nederland, voor Argentinië het belangrijkste moment in het kerstfeest. Tevens vieren ze hier naast kerstavond alleen 1e kerstdag. In hetzelfde restaurant waar we een paar dagen eerder op het terras zaten, nemen we het kerst (5 gangen) menu. Terwijl we eten worden we vermaakt met diverse Tango dansen. En voor we het weten is het middernacht en wordt er champagne uitgedeeld en getoost op de kerst en wenst iedereen elkaar een zalig kerstfeest. Ondertussen wordt er buiten op het plein het een en ander aan vuurwerk de lucht in geschoten. Bijzonder om kerstavond zo te beleven. Het voelt alsof het oud & nieuw is. Rond enen lopen we terug naar het appartement en bereiden we ons voor een korte nacht om morgen vroeg bij de haven te staan.

25 december, Buenos Aires – El Pinar (Uruguay)
Met de wijn nog enigzins in het hoofd staan we ietwat sloom op. Vandaag gaan we naar Uruguay! Op de boot naar Antarctica hebben we Marcha en Chris ontmoet. Twee Nederlanders die zich sinds een jaar in Uruguay gevestigd hebben in El Pinar, een kleine plaats net buiten Montevideo. Zij hebben ons uitgenodigd om langs te komen als we in Buenos Aires waren en wat is een betere tijd dan met de kerst! Vanaf het appartement nemen we de taxi naar de haven. In de taxi bekruipt ons het gevoel dat niet alleen wij nog wat wijn in het hoofd hebben, maar dat de chauffeur ook niet door de alcohol test zou komen. Hij heeft continue 2 rijstroken nodig en remt pas op het allerlaatste moment voor een stoplicht. Als we er een kwartier later weer uit mogen halen we opgelucht adem. Het eerste stuk van de reis is de boottrip van BA naar Colonia, ongeveer een uur varen. Al in de terminal in BA passeren we de douane en kunnen we Uruguay aan de reeks bezochte landen toevoegen. Het is erg druk op de boot en mede daardoor vertrekken we 45 minuten te laat. De boottocht gaat verder soepel en éénmaal in Colonia staan de bussen van het ferry bedrijf klaar om ons verder te brengen naar Montevideo. Ook deze tocht verloopt vlotjes, Maris slaapt nog wat bij en Arjan zit uiteraard weer verdiept in een boek. In Montevideo staan Marcha en Chris ons op te wachten ondanks de vertraging (onze tussentijdse sms over de vertraging was niet aangekomen, grrr). Doordat het 1e kerstdag is, is de stad uitgestorven, en is de busregeling onbekend. Om toch nog in El Pinar te komen gaan we meteen naar de bushalte en is het afwachten. Er komen maar weinig bussen voorbij en zeker niet degene die wij moeten hebben. Net op het punt dat we overwegen om toch de taxi te nemen, komt er een bus langs die in de buurt van El Pinar komt. Tussen de vele anderen die blij waren toch nog een bus te zien rijden we staand en opgepropt (vol is niet vol) door Montevideo en de buitenwijken naar de kruizing met de weg naar El Pinar. Eenmaal uitgestapt doen we het laatste stukje met de taxi. Een paar minuten later zijn we er. Bij de poort worden we direct begroet door Boef, de jonge enthousiaste hond van het stel. Na een hapje eten en wat drinken lopen we met z’n vieren naar het strand wat zo’n 100 meter van het huis ligt. Echt geweldig, een klein duin oversteken en daar ligt een mooi wit strand. Doordat El Pinar op de grens ligt tussen de Rio de la Plata en de Atlantische oceaan is het water brak en nog troebel. Wat verder naar het oosten wordt het water helderder en begint de Atlantische oceaan echt. Terwijl de meiden lekker op het strand zonnen, vermaken de mannen (inclusief Boef) zich in het water met zwemmen. Heerlijk! Eenmaal terug kletsen we verder, genieten we in de tuin van lekkere wijntjes en worden we getrakteerd op een uitgebreide maaltijd waaronder een goed stukje vlees vanaf de echte Uruguayaanse BBQ. Helemaal top! Moe en voldaan kruipen we rond enen ons bed in. Helaas is het luchtbed niet helemaal dicht meer en rond drieen besluit Maris de bank te gebruiken voor de rest van de nacht. Arjan is dan al in diepe slaap en merkt nauwelijks dat hij inmiddels op een leeg luchtbed ligt.

26 december, El Pinar (Uruguay)
’s Ochtends wordt helaas het mooie weer van de vorige dag niet doorgezet en we worden wakker met stromende regen. Ondanks dat hebben we het prima naar ons zin in Uruguay en we verplaatsen onze terugreis naar de 27e. Marcha en Chris zetten ons een feestontbijt voor met als hoogtepunt: vlokken, hagelslag en gestampte muisjes... mmm, das lang geleden! Na het ontbijt spelen de mannen met de tv, stereo en playstation die Chris net binnen heeft en kijken we wat later naar Shrek 2 op groot tv beeld. Na de lunch is de lucht weer geklaard en hoewel het geen zonweer is, is het perfect om wat verder langs het strand en de rivier te wandelen. Heerlijk, het doet sterk denken aan een lekkere frisse neus halen op het strand in Bergen of Egmond. Later op de dag wordt het weer steeds beter en voor het avondeten genieten we van de BBQ kunsten van Chris en proeven we bloedworst (kunnen allebei niet echt wennen aan een zoete worst smaak) en zweserik (hele soepele vleessmaak die vooral Arjan wel aanspreekt.) Wederom gaat er aardig wat wijn doorheen en liggen we tegen 12-en op de tot bed omgebouwde bank.

27 december, El Pinar – Buenos Aires
Nog een dagje uitstellen zit er helaas niet in en rond 11 uur moeten we dan toch afscheid nemen. Met een laatste zwaai naar Marcha, Chris en Boef nemen we afscheid en brengt de taxi ons naar Montevideo. Op het busstation hoeven we niet lang te wachten voor de terugreis naar Colonia begint. Het landschap van dit stuk van Uruguay is heuvelachtig en groen met hier en daar koeien. In Colonia passeren we de douane en gaan we voor de 3e en laatste keer deze reis Argentinië binnen. De boot vertrekt op tijd en een uurtje later liggen we voor de haven van BA. Helaas moeten we wachten op een andere boot die nog moet vertrekken en lopen we alsnog 45 minuten vertraging op. Eenmaal van de boot af lopen we naar de metro halte en nemen we deze terug naar het appartement. Gelukkig is het weer goed en na even te zijn opgefrist pakken we een taxi naar de wijk Boca. Deze wijk is bekend vanwege de voetbalploeg (Boca Juniors) en vanwege de fel gekleurde huisjes. We worden afgezet bij de Caminote, midden in het gekleurde (en toeristischer) deel van Boca. De reden voor de verschillende kleuren is dat resten verf van oa het werk door de zeer arme bewoners werden gebruikt om hun huizen te schilderen. Boca was en is één van de armste wijken van BA. Het is, ondanks dat het erg toeristisch is, een leuke wijk, de felle en vele kleuren geven de wijk een bijzonder karakter. Tevens staan er overal kraampjes met souveniers, Boca Juniors kleding en andere spulletjes. We kopen wat souveniers, struinen nog wat rond en eindigen de dag met een hapje te eten bij een van de terrasjes. Ook hier wordt het eten aangevuld met een aantal dansvoorstellingen. Daarna met de taxi terug gegaan en gestart met het pakken van de spullen. Morgen vliegen we naar Santarem in de Braziliaanse amazone.

X Arjan & Mariska