Terug in Nederland... t zit er echt op :-( - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu Terug in Nederland... t zit er echt op :-( - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu

Terug in Nederland... t zit er echt op :-(

Door: Arjan & Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska & Arjan

10 Augustus 2010 | Nederland, Alkmaar

Hallo allemaal! Inmiddels zijn we alweer bijna 2 maanden terug in Nederland. De tijd vliegt! Om het reisgevoel nog een beetje vast te houden, antwoord te geven op de vragen die ons gesteld worden en om ons dagboek mooi af te ronden, bij deze een laatste verslag over onze ontvangst op Schiphol en een terugblik op 11 fantastische maanden! Ook leuk om te kunnen melden is dat we nog een mooie dankbrief van Stichting Surflandria hebben ontvangen en dat ze een foto van ons met een stukje (door ons geschreven) op hun website hebben geplaatst. http://www.surflandria.nl/home.html onder `nieuws`. Vanuit Guatemala bereikte ons het bericht dat het geld dat wij, dankzij een aantal van jullie, hebben overhandigd aan Hermano Pedro is gebruikt om digitale thermometers, vernevelaars, diabetesmonitoren, educatieve spelletjes en een draaimolen die voor alle kinderen toegankelijk is te kopen. Een mooie besteding lijkt ons. Foto`s volgen nog zodra we die hebben gekregen. Liefs, Arjan & Mariska

19 juni 2010, Londen (Engeland) – Amsterdam (Nederland)
Om kwart voor 7 Londen time (kwart voor 1 s nachts onze tijd) zijn we in Londen en hebben we ruim de tijd om ons op te frissen en de volgende vlucht te halen naar Amsterdam. En daar landen we dan om 10.21 uur, zelfs te vroeg, op Schiphol. Paspoortcontrole en bagage loopt soepel en als we door de deuren naar buiten komen staan de families,opa en oma’s, enkele goeie vrienden en een bekende van de excursie in Suriname ons op te wachten met ballonnen, bordjes en 2 spandoeken. Welkom thuis! Heerlijk iedereen weer te zien en in de armen te kunnen sluiten en eindelijk de babydochter van Bart en Sabine in het echt te kunnen zien. Heel fijn en lief dat jullie er waren! Gezellig nog een kop koffie gedronken met elkaar en daarna naar “huis” (bij de ouders van Arjan) met oma, Petra, Arjan & Sierou. Net op tijd voor de 2e wedstrijd van het Nederlands elftal. Voor oranje atributen is gezorgd en ook beide ouderlijk huizen zijn mooi versierd als onthaal voor ons! Ook welkom thuis kaartjes, telefoontjes en mailtjes stromen binnen. Hartstikke leuk.

10 augustus 2010, Terugblik vanuit Nederland
Het zit er echt op. 11 maanden zijn we weggeweest. 339 dagen om precies te zijn. Hemelsbreed hebben we 67243 km afgelegd. 5 continenten en 23 landen. Het voelde als een oneindige periode, bijna een jaar weg uit Nederland. Maar wat is het snel gegaan. Blanco gingen we op weg en vele mooie ervaringen en belevenissen rijker zijn we teruggekomen. Dit kan niemand ons meer afnemen! Een jaar lang hebben we dag en nacht met elkaar doorgebracht. Natuurlijk hebben we wel eens een moment gehad dat we de ander even niet om ons heen wilden hebben, maar over het algemeen ging dat samenzijn ons echt prima af! Zo goed zelfs, dat Arjan Mariska in Antigua ten huwelijk gevraagd heeft. (en Mariska hierop ja zei)

Het is eigenlijk niet te beschrijven hoe het geweest is om zo lang onderweg geweest te zijn, om zoveel verschillende landen te bezoeken, culturen te ervaren en mensen te ontmoeten. We hebben gereisd met alle mogelijke vervoersmiddelen; luxe airco bussen, chickenbussen, minibusjes, camper, ferry, roeiboot, motorboot, zeilboot, tuctuc, riksja, scooter, fiets, paard, ijsbreker, taxi’s, trein, de benenwagen, achter in de laadbak van een pick up, jeep, grote vliegtuigen en mini vliegtuigjes. We hebben alle weersomstandigheden meegemaakt, van de ijskou tot en met de tropische vochtige hitte. We hebben geslapen in mooie hotels, eenvoudige hostels, slaapzalen, bij mensen thuis, in een hutje op het strand, in de trein, in bussen, in een klein zeilbootje, in de camper, in een hut en op het dek van een boot, op het strand, op een matje op de grond, in een hangmat, op een luchtbed, in lekkere bedden en op afschuwelijke matrassen, in schone ruimtes en ruimtes waar je het licht maar beter uit kan laten. We hebben elke dag weer ergens anders gegeten en op de meest onverwachtse plekken de heerlijkste gerechten voorgeschoteld gekregen, maar ook gegriezeld bij bijvoorbeeld gefrituurde insecten. We hebben over de hele wereld leuke mensen ontmoet maar ook mensen die we het liefst zo snel mogelijk weer zouden vergeten. We hebben kilometers gelopen en genoten van de meest prachtige plekken van moeder aarde. Vol bewondering en respect hebben we beleefd op hoeveel verschillende manieren en hoe intens allerlei volken hun geloof en cultuur beleven. Ook hebben we ontzettend veel verschillende bouwstijlen en steden gezien.

Natuurlijk zijn er ook momenten geweest dat we even de balen hadden van alles. Weer dat ene shirtje niet kunnen vinden tot je je rugzak weer helemaal leeg hebt gehaald en hem onderin terugvindt, weer in een overvolle stinkende, hete (of juist veel te koude met de airco op vriesstand) bus met je tassen op schoot en benen in je nek (en dan zijn wij voor Nederlandse begrippen niet groot), uren wachten op de trip die niet op tijd vertrekt, gek worden van gezoem om je hoofd en de jeuk van de muggenbulten, weer een nacht niet slapen door de hitte, een verschrikkelijke matras of het lawaai uit de omgeving, weer een koude douche of helemaal geen water, vieze toiletten, volle of onvindbare hostels, veel te veel betalen voor een taxi of kamer, opdringerige venters, maar geen van deze dingen weegt ook maar enigszins op tegen al het moois dat we gezien en gedaan hebben. En echt serieuze nare dingen hebben we niet meegemaakt tijdens onze reis. We zijn niet bestolen of overvallen, zijn niet ernstig ziek geworden, waren net op tijd weg wanneer er natuurrampen ontstonden. Het ergste is eigenlijk om nu realiseren dat het echt allemaal voorbij is!

Hoe het is om weer terug te zijn? Het is onwerkelijk om te beseffen dat er gewoon een jaar voorbij is gevlogen waarin wij aan de andere kant van de wereld zaten. Maar het is ook snel weer heel normaal om terug te zijn. Inmiddels betrappen we onszelf steeds minder op gekke dingen die in het buitenland heel gewoon waren. Als we bijvoorbeeld op het toilet zitten gooien we nu het wcpapier weer gewoon in de pot in plaats van strug in de prullenbak zoals we maanden gedaan hebben. In de stad voelen we ons ineens weer klein en in de bus wachten tot de chauffeur of bijrijder bij je langskomt om je geld op te halen is hier ook niet heel normaal. (er is ineens zoiets ingevoerd als een ov chipkaart, huh, waar is de strippenkaart gebleven?) De bus vertrekt stipt op tijd en wacht niet tot hij vol zit en als je iemand begroet met “hola” word je toch wel raar aangekeken. Maar alles went en je zit zo weer in je gewone leventje. Arjan is op 1 juli gestart met werken, we hebben samen een mooi huis gekocht in Alkmaar en Mariska heeft sollicitatiegesprekken lopen voor een nieuwe baan. Een nieuwe fase is aangebroken. Het is fijn om familie en vrienden weer dichtbij te hebben. Aan de andere kant missen we de vrijheid en het onvoorspelbare van het reizen en heeft vooral Mariska een beetje moeite om te wennen aan het normale georganiseerde ritme in Nederland. Maar ook dat komt wel weer goed. Gelukkig hebben we duizenden foto’s en ons dagboek om af en toe weer even heerlijk weg te zwijmelen. Vaak wordt ons ook gevraagd of we alweer plannen maken voor een volgende reis of dat we er nu helemaal mee klaar zijn. Reizen zullen we altijd wel willen blijven doen. Er zijn nog zoveel mooie plekken op deze wereld die we graag willen bezoeken. Maar nogmaals zo’n lange periode onderweg te zijn zit er voorlopig even niet in. Ook zijn we niet in landen geweest waarnaar we zouden willen emigreren, al heeft Maris wel heimwee naar Guatemala.

Ondanks dat we een jaar ver weg zijn geweest, hebben we dankzij internet wel het idee gehad gewoon betrokken geweest te zijn bij iedereen hier in Nederland. Veel mensen, zowel bekenden als onbekenden hebben ons gevolgd via het dagboek en/of de foto’s. Eveneens hebben we leuke, meelevende, grappige en lieve reacties en mails ontvangen. Dit hebben we enorm gewaardeerd, het is echt iets waar we naar uit hebben gekeken tijdens het reizen. Het is erg leuk om ‘post’ te krijgen als je zover weg bent. Onze dank voor jullie interesse, inlevingsvermogen en enthousiasme!

Tot slot wordt ons door bijna iedereen gevraagd welk land nou het mooiste was. Uiteraard hebben we dit onszelf ook vaak afgevraagd en we kunnen daar niet simpelweg 1 antwoord op geven. Elk land heeft wel iets bijzonders en specifieks. Wel kunnen we volmondig zeggen dat voor ons de meest unieke locaties toch wel Antarctica, Paaseiland en (zeiltocht naar) de San Blas eilanden waren. Ook de carnaval in Trinidad, de Semana Santa in Antigua en het vrijwilligerswerk in Guatemala hebben een onvergetelijke indruk op ons gemaakt. Verder hebben we het voor onszelf onderverdeeld in een aantal verschillende rubrieken. Die geven we hier nog even weer voor de geinteresseerden.

Steden / plaatsen
1. Antigua, Guatemala
Mooie koloniale stad. Wel toeristisch, maar heerlijk om te vertoeven. Mooie gebouwen, ruines, mensen, restaurantjes, uitzicht op de vulkaan, maar ook gewoon heerlijk zitten in het park.
2. Hong Kong
Zeer gevarieerd doordat de stad bestaat uit verschillende eilanden. Hoge moderne gebouwen, prachtig natuurgebied, heerlijk eten en kleine dorpjes. Hong Kong heeft het allemaal.
3. Sydney, Australie
Compacte stad, veel te zien, goed te bereizen en weer even heerlijk een terrasje pakken.
4. Cartagena, Colombia
Prachtige koloniale stad met een mooi oud centrum binnen de stadsmuren en een modern deel erbuiten. Paard en wagen, mooie gekleurde koloniale gebouwen, parkjes, pleintjes etcetera.
5. Buenos Aires, Argentinie
De tangostad. Te veel om te zien in korte tijd. Aan een wijntje genieten van de tangoshows op straat, lopen door Boca Grande, de grote tegenstrijdigheid tussen arm en rijk zo dicht naast elkaar.

Natuur
1. Antarctica
Zo onwerkelijk de kilometers hoge ijsbergen, drijvende ijsschotsen, gletsjers, sneeuw, pinquins, elephant seals, orkas, walvissen, zeehonden etc.
2. Canaima, Venezuela
Prachtig gebied, tafelbergen, watervallen, rivieren, jungle, elke bocht brengt je weer een adembenemend uitzicht. Slapen aan de overkant van Orchid Island, badderen in de rivier met zonsondergang, onvergetelijk.
3. Voltzberg, Suriname
Een enorm rotsblok, midden in de jungle. Pittige klim, maar overal om je heen zie je een uitgestrekte jungle, hoor je de geluiden van vogels, overvliegende aras, tucans en brullende brulapen.
4. Amazone, Brazilie
De rivier, huizen aan het water,verscholen in het groen, mensen in houten bootjes, overvliegende aras, apen, dolfijnen in de rivier. Witte zandstranden midden in de rivier. En op zo’n strand oud en nieuw vieren….
5. Tongariro NP, Nieuw Zeeland
Doordat het gesneeuwd heeft doet het zeer mysterieus aan. De stiltje, de plofjes van vallende sneeuw, schitteringen door de zon, uitzicht op bergen en vulkanen, watertjes en watervallen. Schitterend.

Duiklokaties
1. Komodo NP, Indonesie
Een driftdive in zeer helder water langs prachtig koraal en daarna duiken temidden van metersgrote mantaroggen, reuzenschildpadden en een haai. Wat wil je nog meer?
2. Moorea, Frans Polynesie
Ontzettend helder water en overal om ons heen haaien: black tipped reefsharks van 1,5 m en lemonsharks van zo’n 3 meter.
3. Tulamben, Indonesie
Een wrakduik in ontzettend helder water en volop kleuren om je heen. Koraal, vissen in allerlei kleuren en groottes, en dan door openingen in het wrak heenzwemmen. Top.
4. Utilla, Honduras
Eigenlijk niet de duik zelf, maar het snorkelmoment na de duik. Met vlak voor je neus een 5-7 meter lange walvishaai. Wat een beest! Grijs met witte stippels. Echt helemaal geweldig
5. Fiji
Grotduik. Heel mooi door allerlei spelonken en nauwe openingen. Omhoog kijken en het licht zien van het oppervlak, de visjes erboven en binnenin kreeften..

Wandel- en trektochten
1. Torres del Paine, NP, Chili
5 dagen trekken door bergen, langs meren, gletsjers, in regen, kou en zon. Overnachten in hutjes midden in de natuur. Enorme afwisseling, prachtige natuur en een geweldige beleving.
2. Fitz Roy, El Chalten, Argentinie
Prachtige trekkings naar mooie plekken. Naar de top van Fitz Roy, waar het ene meer bedekt is door sneeuw en het andere meer zo knalblauw is dat het wel geverfd lijkt.
3. Sapa, Vietnam
3 dagen door de bergen en supergroene rijstvelden van Vietnam trekken. Overnachten bij mensen thuis en genieten van de mooie en diverse klederdrachten.
4. Hooglanden rondom Todos Santos, Guatemala
Ongerept, prachtige bergen en dalen, kleine dorpjes, mensen in klederdracht, ontztettend mooi wandelen. Het geheel klopt gewoon.
5. Pucon in de sneeuw, Chili
Het NP merenpark in Pucon is als wij er zijn net een zwart-wit landschap. Zwarte bomen, zwarte meren en overal witte sneeuw.

Vriendelijke mensen
1. Fiji
De mensen zijn relaxed, rustig en bovenal oprecht vriendelijk.
2. Suriname
Ook hier relaxed (soms te) en allemaal bereid om een praatje aan te gaan, je te weg te wijzen of te helpen.
3. Bali
Beleefd, lief en vriendelijk (buiten de toeristische gebieden als Ubut en Kuta). Alhoewel soms moeilijk te peilen of het uit beleefdheid is of oprechte interesse.
4. Trinidad
Ook hier weer grote interesse, bereidheid en gezelligheid, zeker tijdens de carnaval.
5. Guatemala
Los van de schitterende klederdracht (met stip op nummer 1) hebben we hier ook veel lieve vriendelijke mensen ontmoet. Uitzonderingen zijn er altijd, maar voor ons vooral positieve ervaringen. Al vanaf aankomst op het vliegveld waar een guatemalateekse vrouw haar man belde om voor ons koffie en appelflap mee te nemen omdat we nog een paar uurtjes moesten wachten en er geen restaurantjes open waren…..

Vulkanen
1. Agua vulkaan, Guatemala
Alhoewel niet beklommen tijdens deze reis (Mariska wel in 1999 en toen tevens overnacht in de krater) steekt deze vulkaan overal dominant bovenuit met zijn gave vorm. Hij hoort ook gewoon bij het plaatje van Antigua.
2. Pacaya vulkaan, Guatemala
Tijdens de klim prachtig zicht op de andere 3 vulkanen in de buurt: Agua, Acatenango en Fuego (deze laatste 2 vormen overigens ook een prachtig gezicht, zeker met de rookpluimen die vanuit de Fuego omhoogstijgen). Bizar om op een zeer aktieve vulkaan zo dichtbij een lavastroom te staan en de hitte te voelen. Nog bizarder dat hij 2 weken later uitbarstte en dit enkele mensen het leven kostte.
3. Bromo vulkaan, Java
Enorm toeristisch, maar wat een prachtig uitzicht met zonsopkomst Schaduwen, kleuren en dan de kraters. Als toetje de enorme trap omhoog en het zicht in een groot rokend (en stinkend) gat.
4. Ijen plateau, Java, Indonesie
Het bijzondere van deze vulkaan is het blauwe kratermeer en daarbij de sulfaatwinning. Ongelovelijk dat vele mensen elke dag hun leven riskeren door af te dalen in de krater en verdwijnen in de rookwolken om aan de rand van het meer stukken sulfaat te winnen. In manden om hun hoofd of op de rug wordt dit vervoerd en per kilo afgerekend. Geloof ons: het is enorm zwaar werk….
5. Concepcion, Isla de Ometepe, Nicaragua
Niet beklommen, maar het uitzicht was erg mooi. Vooral bijzonder zijn de wolken die bijna altijd wel om de top heencirkelen. Het lijkt wel alsof ze eraan vastgeplakt zitten. Bij helder weer is de gave kegelvorm goed te zien, bij bewolking nemen de wolken de vorm van de vulkaan aan en bij weer ertussenin een kleine cirkel rondom de krater. Bijzonder.

Wildlife spotten
1. Antarctica
Verschillende soorten pinguins van heel dichtbij op land en in zee, elephnat seals en andere zeehonden, walvissen, orka’s, dolfijnen, vogels en dat alles in een wit met blauw landschap.
2. Peninsula Valdez, Argentinie
Walvissen die voor je boot opspringen uit het water, zwart/wit gestreepte dolfijnen, elephant seals en zeeleeuwen, vele pinguins op nesten met de eerste kleintjes uit het ei in een mooie omgeving waarin Alpacas en andere knaagdieren rondlopen.
3. Kinabatangan rivier, Maleisie
Oerang oetang in zijn nest hoog in de bomen, pigmee olifanten, neusapen, tucans, ijsvogels en vele andere vogel en aap soorten, allemaal vanaf een bootje op de rivier. En ‘s nachts vleermuizen en kaaimannenoogjes die je vanaf het water aanstaren.
4. Los Llanos, Venezuela
Vanaf je hangmatje uitkijken op een riviertje barstensvol krokodillen en kaaimannen, leguanen en capibaras. Dolfijnen, krokodillen en piranhas in de rivier, roofvogels en apen in de bomen en een levensgrote anaconda om onze nek (uit de blubberslootjes gevist)
5. Jungle rondom Voltzberg en de Raleighvallen, Suriname
Dit is echt DE plek om vogels te spotten. Ara’s, kleine papegaaien, tucans, het zeldzame rode rotshaantje en nog vele andere vogels hebben we hier allemaal gezien. Verder ook andere dieren als tarantulas, brulapen, capucijnapen, doodshoofdaapjes, sidderalen en piranhas.

Vervoer
1. Niet positief: De busrit van Macapa naar Oiapoque (Brazilie). Een afschuwelijke busrit in de vrieskoude airco, gladde stoeltjes en over een enorme hobbel en kuilenweg, met een wiel door de houten brug gezakt en dat zo’n 12 uur lang en ook nog eens ‘s nachts.
2. 5 dagen /4 nachten op een 6 persoons zeilbootje van Colombia naar Panama over open zee.
Al slapend door de hut gegooid worden door de golven, en s nachts om je heen niks anders zien dan sterren en lichtgevend plankton. Wat voel je je klein dan.
3. Met de ijsbreker over Drake passage op weg naar Antarctica. Metershoge golven, schommelingen en bijna iedereen zeeziek of anders gewond door dichtvallende deuren. (wij niet overigens)
4. In een chickenbus met een rotvaart door de haarspeldbochten de berg af naar beneden en heen en weer glijden op je gladde bankje. (Omgeving Huehuetenango, Guatemala) Het lijkt wel een achtbaan.
5. In de 4 wheeldrive pick up Brownsberg (Suriname) op en af in de regen, slippend en glijdend en vast komen te zitten in blubber en water op een bochtige smalle bauxietweg met Arjan achter het stuur en zijn ouders achterin.

Lekker eten
1. Met stip op 1: Temple market in Hong Kong. Tussen de locals aanschuiven aan een lange tafel, keuze uit tientallen gerechten, allemaal even heerlijk.
2. Als enige toeristen in een soort van schuurtje tijdens de Mekong Delta toer in Vietnam. Een vietnamese menukaart, op goed geluk 2 gerechten aanwijzen, zelf te maken springrolls en een heerlijke lemonbeef voorgeschoteld te krijgen en vervolgens een bord rauw vlees…… (die gelukkig even later op een pot vuur geroosterd werd door de kinderen van het restaurant) onder toeziend oog van diverse nieuwsgierige locals die door de ramen en deuren naar ons staan te kijken terwijl wij aan het eten zijn.
3. Suriname. Alles even lekker, broodje bakeljauw, pom, bami, roti…. Mmmm we love the surinaamse keuken.
4. De Indonesische rijsttafel in Kuta, Bali, Indonesie. Met op de menukaart vermeld dat het een nederlands concept is. Allemaal schaaltjes met overheerlijke gerechten. Jammie.
5. De curry gemaakt door de huishoudster bij Neil in Trinidad (Arjan) en de ceviche in Paaseiland. (Mariska)

Cultuur
1. Guatemala. de Maya rituelen, die overal terugkomen en we van dichtbij konden aanschouwen, de katholieke Semana Santa en de maya ruines van Tikal.
2. Paaseiland. Mysterieus al die beelden die overal terug te zien zijn en nog half afgemaakt in de kraterwand van een vulkaan staan.
3. Bali. Alle tempeltjes, offers, en andere rituelen. Processies, de crematieceremonie en de openheid van de bevolking waardoor we dit van dichtbij konden meemaken.
4. Trinidad. Carnaval. Weken is de bevolking hiermee bezig en alle oorspronkelijke Trinidezen komen terug naar het eiland om dit te vieren.

Stranden
1. De eilanden van San Blas, Panama. Specifiek “Koala eiland” (zo gedoopt door onze kapitein) klein onbewoond eiland, wit strand, overhangende palmbomen, helder blauw water met rode zeesterren. In 1 woord: Paradijs!
2. Englishman Bay, Tobago. Vanuit een bocht kijk je naar beneden en zie je tussen de rotsen deze schitterende baai. Omringd door bomen, groen en palmbomen. Nog redelijk ongerept.
3. Het strand bij het Hilton hotel in Moorea, Frans Polynesie. Zoals in een folder (en helaas onbetaalbaar voor ons) Wit strand, blauwe zee en bungalows op palen. Ook erg mooi van bovenaf gezien.
4. Blue lagoon, Fiji. In een inham ligt deze mooie blauwe baai, omringd door palmbomen, wit strand en een blauwe zee met tropische vissen. Vanaf de hogere punten op het eiland heb je een prachtig zicht op alle verschillende kleuren blauw.
5. Gili Meno, Indonesie. De kleinste van de 3 Gili eilanden en eigenlijk de enige met echt mooie, brede witte zandstranden aan een blauwe zee. Uitzicht op de andere eilanden. Weinig toeristen en opdringerige mensen in vergelijking met de andere 2 eilanden.

Waaraan kunnen we tijdens het reizen maar niet wennen en wat hebben we ons zo vaak afgevraagd….
1. Waarom men het normaal vindt om overal afval te dumpen. Zo zonde……
2. Waarom mensen constant de toeter van hun auto indrukken, zelfs als ze in de file staan. We kunnen daardoor echt niet ineens wel gaan rijden……
3. Waarom de afvoer van de toiletten niet groter gemaakt wordt zodat je je papier gewoon door kan trekken ipv in de prullenbakken te deponeren….
4. Waarom het lekkerste eten geserveerd wordt in grote kille witte vierkante ruimten, met tl verlichting, platsic tafels en stoelen en met een beetje geluk een plastic zeiltje op tafel……
5. Dat het om 18.00 uur s avonds al donker is.

Wat waren minder leuke momenten
1. De natuurrampen in Guatemala vlak nadat we weg waren en eigenlijk nog zo dichtbij. Al die plekken waar we vlak daarvoor nog zo genoten hadden (en gewerk) in 1 keer weg door aardverschuivingen, modderstromen, sinkhole en een vulkaanuitbrasting. Dat heeft een immense indruk op ons achtergelaten.
2a. De val van Piet van zijn paard in Guatemala. Het liep gelukkig redelijk goed af, maar de opvang liet te wensen over en hij heeft nog een flinke tijd behoorlijke last gehad van rug en stuit. Daarbij ook
2b. Aad en Marion beiden ziek in Suriname. Voor beiden naar de huisartsenpost geweest en zo hebben ze een week verplichte rust moeten houden en kon hun tripje naar Frans Guyana niet doorgaan....
3. Met de jaarwisseling klaarzitten om vrienden en familie te bellen/smsen en er dan achter te komen dat de telefoonprovider nieuwe simkaart heeft ingevoerd en de oude net heeft afgesloten. (en die nieuwe simkaart was ons uiteraard niet toegestuurd ;-) Geen skype en internet in de buurt dus niet kunnen bellen en niet gebeld kunnen worden….Dat voelde even heel eenzaam.
4. De voedselvergiftiging die Arjan opliep tijdens de 5 daagse trektocht in Torres del paine, Chili.
5. Er niet bij kunnen zijn tijdens belangrijke gebeurtenissen bij (en voor) vrienden/ familie. (ziekte, geboorte, ziekenhuistrajecten, overlijden etc)

Wat missen we het meest nu we terug zijn in Nederland
1. Elke dag een dag vol verrassingen. Vrijheid, ruimte voor spontane akties en genieten van alle nieuwe dingen en prachtige natuur.
2. Het heerlijke verse fruit en de fruitshakes.
3. De zon, warmte en palmbomen.
4. Opgaan in andere culturen.
5. Geen stress, niks moeten, geen tijdsdruk, het komt wanneer het komt. “relax man”

Wat missen we helemaal niet nu we terug zijn in Nederland
1. Koude douches en de stroomschokken van de electrisch verwarmde douches
2. Auto alarmen die continue afgaan, bij voorkeur midden in de nacht onder je hostelraam.
3. Opdringerige verkopers en taxi / buschauffeurs
4. Ongedierten als muggen, kakkerlakken en spinnen.
5. Lange busritten in te kleine te warme of te koude bussen.

Maar als we heel eerlijk zijn, missen we zelfs de laatste 5 zaken !!!

Tot de volgende reis.

Liefs, Arjan & Mariska