De grens over naar Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu De grens over naar Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu

De grens over naar Cambodja

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska & Arjan

30 November 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Na 2 heerlijk relaxte weken Laos zijn we dan nu in Cambodja aangekomen.
Vanuit Pakse, Laos hebben we t vliegtuig genomen naar Siem Reap, zo waren we dus al binnen 6 uurtjes na vertrek vanuit Laos op plaats van bestemming.
Siem Reap zelf vond ik niet echt leuk: gewoon een vieze drukke stad.
We hebben fietsen (soort van mountainbikes) gehuurd om daarmee lekker op eigen houtje de tempels van Angkor te kunnen ontdekken, want daarvoor ging ik tenslotte naar Cambodja.
De dag van aankomst zijn we meteen op de fiets gestapt om vanuit Siem Reap zon 6 km naar Angkor wat te fietsen. Daar wilden we tickets kopen en zonsondergang kijken.
Maar tickets voor 17.00 uur gekocht gingen nog dezelfde dag in en tickets na 17.00 uur de volgende dag. En om 16.15 uur konden we dus geen kaarten kopen die ingingen op de dag erna. Wat een logica weer.
Verder zijn de mensen daar echt van de werkverschaffing, want ze komen de logica van de kaarten met 3 man sterk aan je vertellen.....
Maar goed, dan maar 3/4 uur niksen en om 17.00 uur kaarten gekocht, op de fiest gesprongen en vanaf Angkor Wat de zon zien ondergaan. (het laatste half uur mochten we wel al met de tickets voor de volgende dag het park in)
In het donker teruggefietst, dat is geen succes. Geen licht op je fiets en het verkeer is echt drama daar.
Je hebt een kruispunt met 4 straten waarvan alles tegelijk gaat rijden: fiesten, tuktuks, brommers, autos en bussen. Je neemt gewoon de binnenbocht en rijdt dan dwars tegen het verkeer in. (komt er ineens een brommer recht op je af) mensen voegen in zonder te kijken en voorrangswegen kennen ze niet.
Stoplichten wel, maar dat heeft absoluut geen effect.Benzinestations en andere hoeken (stoeps) worden gebruikt om de weg af te snijden en als je maar hard genoeg op je claxon drukt (kom jij aan met je fiestbel...tring!) en doorduwt kom je het kruispunt wel over.
Midden in de chaos lopen er ook nog mensen tussen het verkeer door die ook tegelijk met alles willen oversteken (natuurlijk tegen de stroom in).
Maar alles went, dus na deze avond reden ook wij op onze fietsen tussen de drukte zelfverzekerd de kruizingen over :-)
's avonds gegeten bij 'dead fish' een restaurant van 3 verdiepingen in een soort pakhuis. Bijzondere constructies: Dienbladen met eten etc. gaan aan katrollen omhoog, en de bediening is uitgedorst als scheepslieden.
Er was live muziek en traditionele dans, en het eten was lekker dus prima vermaakt.

De volgende ochtend weer op de fiets, van tempel naar tempel. De verschillende tempels van Angkor liggen verspreid over een heel groot gebied, en de afstanden tussen de tempels bedragen ook enkele kilometers.
Heerlijk dus om je fiets te hebben, al hadden we aan het eind van de dag een houten kont van hier tot tokio.
De tempels varieren enorm in oppervlakte en wat ervan bewaard is gebleven.
De mooiste vond ik toch wel Bayon, die bestaat uit tempels met aan alle kanten hoofden en gezichten. De koning van dit rijk wilde zijn volk meegeven dat hij alles in de gaten hield. Overal waar je kijkt zie je dan ook gezichten. Heel mooi. We waren er tegen het eind van de dag: sommige gezichten zijn dan nog verlicht door de zon, andere worden donker door de schaduw.
Een andere die minder goed bewaard is, maar wel bijzonder is, is Ta Phrom: hier zie je heel goed hoe sterk de natuur is.
De jungle heeft de tempels volledig overgenomen: Wortels en bomen groeien over en door de resten heen.
En dan natuurlijk Ankor Wat zelf. Hier zijn we de eerste dag niet meer aan toegekomen. Deze keer net voor het donker terug.
De 2e dag zijn we om 5.00 uur opgestaan, hebben we een tuktuk geregeld en hebben we (met nog vele anderen) de zonsopgang gekeken bij Angor Wat.
De zon zie je dan achter de welbekende torens omhoog komen, ontzettend mooi gezicht. De tempel wordt weerspiegeld in het water. Daarna uitgebreid de tempels van Angkor Wat zelf bekeken en nog een keer terug gegaan naar Bayon. Nu in volledig daglicht en nog steeds even mooi.
Zon 20 km verderop ligt Ban Serei. Deze tempels zijn niet heel groot in oppervlakte, maar alle details zijn enorm goed bewaard gebleven. Elke decoratie en inscriptie is nog goed te zien.
Wat een ontzettend precisie werk, van hindoegoden tot bloemen, vrouwen, heilige koeien, alles wat in de muren, deuren en toegangspoorten is 'gebeeldhouwt'is nog bewaard gebleven.
Begin van de middag waren we weer terug in Siem reap, en hebben we in en rondom het centrum doorgebracht. Lekker geluncht in een traditioneel Khmer family restaurant. Heerlijk!
's avonds uitgebreid gegeten en nog wat gedronken in een gezellig restaurant.
En vanochtend weer om 6.00 uur opgestaan om te pakken en om 8.30 uur de bus te nemen (6 uur reistijd) naar Phnom Penh, waar we inmiddels zijn.

Opvallend en een groot verschil met Laos is wel dat het enorm toeristisch is. Elke straat in Siem Reap (en ook in Phnom Penh) staat stampensvol met tuktuks en mensen die je aanspreken voor tuktuk, bus, guesthouse restaurant etc.
Soms om gek van te worden, maar even diep ademhalen en bedenken dat deze mensen hun best doen een inkomen te hebben. Datzelfde geldt voor alle verkopers van souveniers, eten, drinken en boeken rondom de tempels, op straat en bij restaurants.
Een ander opvallend (en hard) aspect is dat je hier keihard geconfronteerd wordt met de gevolgen van de 'rode Khmer 'in de jaren 70 en de landmijnen. Vele mensen zonder armen, benen, met brandwonden en verhalen dat ze als kind in een landmijn zijn gestapt.
Oudere mensen zie je nauwelijks, het merendeel is onze leeftijd..... Meer hiervan zullen we de komende dagen in Phnom Penh gaan zien, lezen en horen.
Ook het behoorlijk heftige verleden van Cambodja is onderdeel van onze reis.

  • 30 November 2007 - 13:38

    Jan & Ans:

    Dag Mariska & Arjan,
    Wij zijn hier helemaal in sinterklaassfeer en wilden jullie bijna in rijm gaan berichten!!!
    Wat zien en doen jullie geweldig veel.
    Fijne tijd en groetjes.
    Jan & Ans
    PS. Nou Mariska dan heb je Tokio ook gelijk gezien met je houten kont.....

  • 30 November 2007 - 13:51

    Peet:

    Wat een mooie verhalen weer! ik ben blij om te lezen dat jullie zo genieten! Mama geniet nu van de Zwitserse sneeuw!

    Geniet nog maar lekker!

    Liefs Peet.

  • 30 November 2007 - 15:12

    Hannie:

    Hé hallo!

    Kunnen er nog meer indrukken en ervaringen bij? Ben even een weekje weg geweest maar nu weer helemaal bij met jullie reisverslag. Tja, Belgie met man en kind is toch wel iets anders dan Cambodja; idd wel een heftige geschiedenis ja maar, wel belangrijk dat dit niet vergeten wordt.

    Geniet er vooral van!!
    Groetjes,
    Hannie

  • 30 November 2007 - 17:42

    Anneke:

    hoi Maris en Arjan.
    Wat zien jullie veel. Lijkt me erg intressant allemaal.
    Het weer is natuurlijk heerlijk of is het erg vochtig?
    Nou ik wens jullie heel prettige vak verder en de gr van ons. Peter en de rest.

  • 01 December 2007 - 20:17

    Christien:

    Indrukwekkend hoor. Dat zijn wel andere tempels dan die van de Maya's. En inderdaad het verleden van Cambodja, dat lijkt me nog wel moeilijk om je daarin te verdiepen, maar uiteraard doe je dat als je daar bent. Je wordt er dus al mee geconfronteerd op straat...
    Een hele indrukwekkende reis dus. Mooi om te lezen hoor, ook dat slapen in die boomhutten,..... jij liever dan ik!

  • 02 December 2007 - 16:20

    Sarefina Pankras.:

    Hoi Mariska en Arjan.
    Hoe is het met jullie? met mij gaat het prima.Ik mis jullie erg!Ik hoop dat jullie ook niet erg arm zijn geworden!!!
    Ik ben nu bij oma en opa boomert maar die zijn glukkig niet arm dat vind ik erg fijn!! Wij hebben bij opa en oma pankras pakkjes avond gevierd we kregen leuke cadeautjes gekregen ik vertel een andere keer wel wat ik heb gekregen hebben jullie een leuk huisje of niet?hebben jullie ook kinderen leren kennen ik hoop het wel!!!!!!!!

    liefs:sarefina pankras xxx-jes

    Zondag 2 December Ik hou van jullie doei tot de volgende keer xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-jes

  • 02 December 2007 - 16:42

    Shifri Pankras:

    Hoi Mariska &en Arjan
    Hoe is het met jou met mij goed.
    Sinterklaas & en zijn pieten zijn ook al bij opa & oma pankras geweest leuk he ????. zijn jullie arm wij niet zijn jullie nog in Cambodja of niet nou ik ben gewoon in Nederland hor hebben jullie een mooi huisje ?
    nou met mijn vader gaat het perfekt en met mijn moeder ook. Zijn jullie niet moe van het fietsen.En ik weet niet of oma & opa boomert geweest zijn dat is de vraag maar ????.En ik mis je heel erg en ik hou van jullie en bij opa ne oma tekeningen gemaakt.En ik heb een klok gekregen van winnie de poe en zweet bandjes voor je hoofd en je alle 2 polsen van duitsland en ook een rugbie spelletje schaakbord en schaakstukken deo set en met zeep stiften en een kerst tekenboek . nou ik sluit af want mijn pappa en mamma zijn terug doei doei....

    kusjes shifri pankras -xxx-jes van ons allemaal. IK HOU VAN JULLIE !!!!!!!!!!!!

  • 04 December 2007 - 16:10

    Sierou:

    wauw, actief! Indrukwekkend! Mooi! Nieuwsgierig!

    Nou Hoevelaken is ook heel mooi hoor! :-)

    Dikke kus!
    Sierou

  • 05 December 2007 - 12:57

    Roel:

    Hoi Arjen en Mariska,

    Wat een mooie berichten. Lekker van alles wat. Een beetje relaxen en tevens gelijk heel veel zien en beleven.
    Geniet er nog maar lekker van!

    Greez Roel en Gemma.

  • 05 December 2007 - 15:09

    Ellen:

    Ik ben reuze benieuwd naar de foto's, heb je er al veel gemaakt? Kan me zo voostellen van wel, wat je beschrijft is al prachtig!
    Maar ja, ook een serieuze kant, ja, in Cambodja... Wel indrukwekkend denk ik!
    Heel veel plezier nog!

  • 06 December 2007 - 14:48

    Reijana:

    Mariska en Arjan,

    In mijn idee zijn jullie al heel lang weg en hebben wij een paar berichten gemist, geweldig om zoveel te zien,
    hoewel er ook veel armoede,afgoderij en heel veel leed is in deze landen, lijkt mij. Komen bij mijn broer vandaan die was net terug vanuit Mexico, fotos gezien met inderdaad veel oude tempels van ruim 2000 jaar geleden, wel indrukwekkend om die bouwwerken te zien, gebouwd zonder de machines van deze tijd. Maar ja je kan veel horen en zien maar er echt zijn is iets heel anders,geniet ervan.
    Hartelijke Groeten


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mariska & Arjan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 816
Totaal aantal bezoekers 70456

Voorgaande reizen:

15 Juli 2009 - 19 Juni 2010

Wereldreis

07 September 2008 - 24 September 2008

Backpacken in Marokko

30 April 2008 - 15 Mei 2008

Rondreis Brazilie Fox

12 November 2007 - 08 December 2007

Backpacken in Thailand, Laos en Cambodja

Landen bezocht: