Heerlijk relaxen - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu Heerlijk relaxen - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu

Heerlijk relaxen

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska & Arjan

27 November 2007 | Laos, Vientiane

Zoals de lonely planet zegt: "Je denkt dat je bloeddruk echt niet meer kan zakken tot je hier komt" en inderdaad, zo hebben wij dat ook ervaren.
Wat een heerlijk eiland is dit.

In de Mekong helemaal in het zuiden van Laos zijn duizenden eilandjes ontstaan waarvan er een aantal bewoond zijn. 2 daarvan zijn Don Det en Don Khone, vlak bij elkaar en verbonden dmv een brug.
Wij zijn na de bus vanauit Pakse met de boot naar Don Khone gegaan.
Aan wal hebben we een beetje rondgelopen om een huisje te zoeken. Na wat gekeken te hebben zijn we uiteindelijk in Pan's guesthouse terecht gekomen: 6 houten bungalowtjes, steeds 2 aan elkaar. Verandaatje erbij, hangmatje en uitzicht op de Mekong.
Het weer is zonnig en de sfeer zeer ontspannen. De mensen zijn vriendelijk en onze huisjes staan redelijk tussen de huisjes van de locals. Hanen kraaien, kippen lopen rond, honden liggen loom op de weg, buffels en koeien lopen overal rond, bootjes varen voorbij en verder geen autos, alleen op bepaalde tijden electriciteit en de omgeving is mooi.
Alleen de ijskoude douche is jammer, ik kan daar na al die jaren nog steeds niet aan wennen.
We blijven hier zo'n 2,5 dag. De 2e dag hebben we Don Khone rond gelopen. Door dorpjes, langs een tempel, door rijstvelden, en langs een prachtige waterval en vele stroompjes.
We eindigen bij een inham (baai) van de rivier waar een heel stuk zand bij zit en verder ontzettend rustig. Heerlijk om in de zon te liggen en te zwemmen, wat we dan ook gedaan hebben(tijdens onze eerste duik in de Mekong bij ons huisje kwamen we niet heel ver doordat er vlak voor onze neus een slangetje onze kant op zwom en wij weer erg snel op de kant stonden)
Aan het eind van de dag zijn we nog met een bootje naar de overkant van de Mekong gevaren en hebben we voet aan wal gezet in Cambodja.
Van hieraf konden we de Irrawin dolfijn zien, een zoetwater dolfijn met een stompe neus, die voorkomt in de Mekong. En inderdaad hebben we er een behoorlijk aantal omhoog zien komen, helaas niet superdicht bij de kust.
De boottrip op zich was ook erg leuk, mooie omgeving: rotsen en bomen in de Mekong en zonsondergang.
De 2e dag hebben we fietsjes gehuurd en hebben we eerst op Don Det gefietst, meer gericht op toeristen, maar ook een erg mooi eiland. Met het hele dorp waren de locals bezig om met elkaar de bomen te kortwieken en onkruid te wieden.
Nadat we alle wegen wel gehad hadden zijn we terug gegaan naar ons zwemplekje en de rest van de dagen hebben we niet veel meer gedaan dan met een boekje in de hangmat liggen.
Verder met meneer Pan een dealtje gesloten, hij heeft onze tickets geregeld in Pakse om naar Siem reap (cambodja) te vligen en brengt ons ook om 6.00 uur s ochtends terug naar Pakse met boot en auto om op tijd te zijn voor de vlucht.
Onderweg vertelt hij wat meer over zichzelf: een paar jaar geleden was hij nog tuk tuk driver in Pakse, deed hij een avondschool engels tot er een japanse man in zijn tuktuk kwam. Daar heeft hij een paar dagen mee opgetrokken en die man heeft hem geld geleend om het guesthouse en reisburootje op te zetten.
Land op het eiland had de familie van zijn vrouw en nu lopt het zo goed dat hij de japanner eind volgens jaar hoopt af te lossen.
Deze man heeft geluk gehad, hij heeft veel in zich en door toeval de kans gekregen het waar te gaan maken.......

Dit was onze laatste ervaring in Laos.
OP naar Cambodja.

• 28 November 2007 - 17:49

Sabine:

Hoi Maris
    Wat een verhalen, ongelooflijk zeg. Zo te lezen beleven jullie weer van alles! Volgens mij zijn jullie helemaal kapot als jullie weer voet op Hollandse bodem zetten,na al die wandelingen en busreisjes. Veel plezier nog de komende dagen!
    Groetjes Sabine

• 28 November 2007 - 22:25

Nel En Piet:

Hoi Ris en Arjan,
    wat lees ik u? Laten jullie je wegjagen door een slangetje? Valt me tegen hoor.Maar fijn dat we weer wat gehoord hebben en dat jullie het zo naar je zin hebben.Nog een goede vlucht naar Cambodja en we zijn weer razend nieuwsgierig naar de volgende belevenissen in Cambodja.Blijf er samen van genieten en tot de volgende berichten.Dikke kus van ons allebei.
    Piet.