Indrukwekkende dagen in Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu Indrukwekkende dagen in Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Mariska & Arjan - WaarBenJij.nu

Indrukwekkende dagen in Phnom Penh

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska & Arjan

02 December 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Laat in de middag aangekomen in Phnom Penh en ons door een tuktuk driver laten afzetten bij Okay guesthouse. Eind van de dag naar de rivier gelopen, waar een soort van boulevard is en een en al aktiviteit. Lekker op een terrasje gezeten en gegeten. 's avonds in t guesthouse filmpje gekeken en gaan slapen.
De dag erna hadden we bedacht dat we Phnom Penh wel lopend konden bekijken. Vrij fanatiek bedacht kwamen we al snel achter.... Na het vrijheidsmonument, het Toeng Slueng museum en de russische markt hebben we een tuktuk terug genomen. Buiten de flinke afstanden was het ook nog eens enorm warm. Het Toeng Slueng was erg indrukwekkend. Dit was een voormalig schoolgebouw wat door de Rode Khmer in beslag is genomen en omgezet tot gevangenis. Eigenlijk werd iedereen die niet bij de Rode Khmer hoorde hier opgesloten, gemarteld en vermoord of doorgeplaatst naar de Killing fields, waar ze alsnog vermoord werden. Zonder reden. Kinderen werden zo gebrainspoeld dat ze met een geweer de poorten moesten bewaken en na verloop van tijd zonder problemen hun familie of andere mensen neer schoten. Er waren fotos te zien van alle gevangenen, van het martelen, kleding en de cellen. Na het vallen van de rode Khmer zijn er nog 14 lijken aangetroffen in de cellen na gigantische mishandelingen. Daar zijn fotos van te zien en de mensen zijn op die plek alsnog begraven. Ongelovelijk. Hier waren we wel stil van.
Ook staan er bij de ingang vele mensen (oud slachtoffers, vaak zonder benen of armen)te bedelen.
Hierna zijn we nog een stuk wezen lopen naar de russische markt, die heet zo omdat de eerste buitenlandse bezoekers russen waren.
Vanaf hier met de tuktuk terug naar Royal Palace, wel mooi maar niet zo indrukwekkend als de Grand Palace in Bangkok. Tot slot nog bij de oudste tempel van Phnom Penh geweest om daarna aan de rivier te eten en nog wat te drinken.
Volgende ochtend met de tuktuk naar de Killing Fields, even buiten Phnom Penh. Dat het chaotische verkeer hier niet altijd goed gaat bleek vandaag. De eerste aanrijding was alleen blikschade, maar even verderop was er een man letterlijk platgreden. Hij lag midden op de weg afgedekt met een laken en alles was rood. Heel naar, het gevoel wat we eraan overhielden werd niet beter toen we op de Killing Fields aankwamen. Het eerste wat je ziet is een hoog herdenkingsmonument met 3 lagen schedels en botten, de 9000 slachtoffers van de Rode Khmer, opgegraven uit de massagraven. Eromheen kan je lezen wat er met de gevangenen gedaan werd en waar wat gebeurde.
Echt te verschrikkelijk voor woorden.
En ook hier weer vele bedelende mannen zonder benen of handen.
Toen we terugreden was de dode man inmiddels verplaatst naar de zijkant van de weg maar daar bleef het ook bij.
's middags zouden we met de bus naar Shinoukville gegaan, het strand in het zuiden van Cambodja.
Hier begon t leuk: Allereerst werden we ineens van ons kamer geplukt met de mededeling dat de bus van 12.30 uur stond te wachten op ons. Echter hadden wij de bus van 13.30 uur geboekt, dus dat duidelijk gemaakt. Even bellen en t was oke. Echter in de bus bleek dat we met 4 mensen dezelfde 2 plekken in de bus hadden. De bus zat verder vol, dus de oplossing was simpel: 2 gammele plastic stoeltjes in het gangpad en anders de bus morgen! Een van die mannen was echter zo dik dat hij echt niet op dat stoeltje kon zitten.
De locals vonden dat niet kunnen dus die gingen maar met zijn 3en op 1 bankje zodat de man op een gewone busstoel kon.
Dit vonden wij weer niet kunnen dus is 1 van ons ook op een stoeltje in het gangpad gaan zitten en had iedereen uiteindelijk toch een zitplek en kon de bus gaan. Op naar het strand!